10. 07. 2024
První hovor
Mobilní hospic Ondrášek, u telefonu Eyermannová“
„Haló, tady Nováková. Víte, já bych potřebovala vaši pomoc,“ v telefonu se ozývá vzlyk. „Mám manžela a on umírá. Má rakovinu a v nemocnici mi dali kontakty na mobilní hospice, tak volám.“
„Paní Nováková, slyším, že máte obavy o manžela. Celou situaci spolu probereme. Během hovoru se můžeme dostat na témata, která nebudou úplně příjemná. Kdyby bylo něco, o čem nechcete mluvit, zastavte mě. Je to tak pro vás v pořádku? Povykládejte mi o manželovi, kde teď je, jaký je jeho zdravotní stav.“
„Manžel je teď v nemocnici. Měl velké bolesti a říkají, že už mu není pomoci.“
„Myslíte to tak, že jeho léčba byla ukončena?“
„Ano, říkali že pro něj už nemají co udělat a že si ho můžeme vzít domů.“
„Paní Nováková a víte něco o tom, jak probíhá péče v domácím prostředí?“
„Vůbec ne, já jsem ani nevěděla, že je to možné.“
„Dobře, že jste zavolala. Těch informací na vás bude asi najednou hodně, ale já vás vším provedu a budeme to řešit společně krok po kroku. Zeptám se na úvod, zda máte děti?“
„Hm, máme. Syn studuje druhým rokem vysokou školu a dcera chodí na základku, do 7. třídy. Nevím, jak to dětem řeknu, a hlavně té malé. Nevím, jestli se zvládnu starat o manžela doma, když tam bude ta malá. Mám strach, nevím, co mám dělat,“ říká žena s pláčem.
„Paní Nováková, je pochopitelné, že máte starost, jak to všechno bude. Jsou to všechno těžká rozhodnutí. Já vám teď budu říkat, jaké jsou možnosti zajištění péče a bude vše řešit postupně.“
„Dobře.“
„Když se budete chtít starat o manžela, je dobré si nejprve promluvit s manželem, jak by to chtěl on a třeba i dětmi nebo nějakou kamarádkou.“
Během hovoru vysvětluji možnosti zajištění péče. Informuji ji o využití sociální služby při péči o manžela v domácím prostředí, možnosti zapůjčení pomůcek. Paní Nováková si nechává čas na rozmyšlenou a v závěru hovoru se domlouváme, že se ozve, až se doma poradí a řekne rodině vše, co se dozvěděla.
Asi po dvou hodinách do sociální poradny opět volá paní Nováková. Pevným hlasem sděluje, že si přeje, aby byl manžel doma. Sepisuji s ní žádost o přijetí do Ondrášku. Vysvětluji jí průběh péče. Žena se zdá být klidnější. Není tak rozrušená a plačtivá.
Lékař Ondrášku pacienta indikoval do péče a bylo domluveno, že pana Nováka přijmeme do péče za tři dny.
Paní Nováková pak před přijetím znovu volá, abychom si zopakovali, co nás čeká. Po přijetí do péče využívá rodina krom péče zdravotníků také služby Odborné sociální poradny, psychologa i duchovního.
Po úmrtí manžela znovu kontaktuji paní Novákovou s kondolencí a domlouváme se na návštěvě v rámci poradenství pro pozůstalé. Zůstáváme spolu v kontaktu ještě 7 měsíců.
Kontakt na sociální poradnu najdete na našich stránkách www.mhondrasek.cz/socialniporadna.